7 PATARIMAI SPORTININKAMS APIE POTRAUMINĘ REABILITACIJĄ - Empatija
17531
post-template-default,single,single-post,postid-17531,single-format-standard,cookies-not-set,woocommerce-no-js,tribe-no-js,tribe-bar-is-disabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,columns-3,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-starflix,starflix,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

7 PATARIMAI SPORTININKAMS APIE POTRAUMINĘ REABILITACIJĄ

 

 

Reabilitacija – ilgas ir kokybiškas gyvenimas

Dirbdami su įvairias pacientais supratome, kad reabilitacija, ligų profilaktika ir gydymas siejasi su ilgu ir kokybišku gyvenimu. Tik sveikas žmogus gali jausti gyvenimo pilnatvę, ilgai išlikti aktyvus ir jaustis laimingas. Todėl klinikos ir gydytojo KREDO pasirinkau savo mokytojo, profesoriaus A.Kriščiūno, išsakytą mintį „ SVARBU PRIDĖTI NE TIK METŲ PRIE GYVENIMO, BET IR GYVENIMO PRIE METŲ“. 

Plačiau apie mūsų reabilitacijos paslaugą

Noras judėti

Kiekvienas mūsų turime savitą laimingo, sėkmingo, prasmingo gyvenimo įsivaizdavimą. Ieškome būdų, galimybių, kaip įgyvendinti savo svajones, pasiekti savo tikslus.  Labai džiugina jaunų žmonių noras ir veiksmai tai įgyvendinti. Pastebėjau, kad vis daugiau nutaria pagaliau pakilti nuo biuro kėdės ir išsitraukti spintoje dūlančius sportinius batelius. Tačiau toks staigus sprendimas ne visada gali būti geras.

Judėkite protingai

Noriu atkreipti dėmesį, kad šiandien populiarūs sportuotojų „žaidimai“ – maratonai, triatlonas, krepšinis, tinklinis, vandens sportas ar Crossfit‘o treniruotės tinkamai nepasiruošus gali baigtis rimtomis traumomis. „Paprastai mėgėjiškai sportuojančiuosius lydi azartas ir didelis noras, bet mažiau galimybių. Tuo šis sportas ir skiriasi nuo profesionalų bei kartu yra žavus.  Man  labai patinka vis populiarėjantis terminas SPORTUOTOJAS – (vok. Freizeitsportler) – žmogus, kuris laikosi sveikos gyvensenos principų, reguliariai mankštinasi, lanko pamėgtos sporto Šakos pratybas, dalyvauja varžybose, fiziniais pratimais stiprina ir palaiko savo sveikatą, fizines bei dvasines galias, ugdosi būtinus gyvenime judėjimo įgūdžius.  

Reabilitacijos procesas 

Tačiau sportuotojui teikiamą džiaugsmą gali gerokai sumažinti arba greitai išdildyti trauma. Dauguma jų – nedidelės (lengvi sumušimai, nubrozdinimai, raumenų patempimai, sąnario raiščių patempimai), lengvai išgydomos, tinkamai taikant pirmosios pagalbos įgūdžius, poilsį ir reabilitacijos priemones.

Patyrus traumą, skausmas – pats nemaloniausias pojūtis, varginantis tiek profesionalus, tiek sportininkus mėgėjus. Todėl kokią ir kaip suteikti pirmąją pagalbą, kaip malšinti skausmą, turi išmanyti ne tik sveikatos priežiūros specialistai, bet ir treneriai, sporto instruktoriai bei patys sportuojantys asmenys. Tam, jog būtų galima įvertinti traumos sunkumą įvykus traumai, pirmiausia turi būti įvertinamas sužalojimo sunkumas.

Patarimai, ką daryti patyrus galūnių traumą:

  • Pirmoji pagalba įvykus sportinei traumai – RICE taisyklė. Sportuojantiems žmonėms, patyrusiems lengvą traumą, nereikia specialios priežiūros, pakanka šalčio ir ramybės. Tačiau asmeniui, kuriam trauma sutrikdė funkciją, turėtų būti teikiama pagalba pagal RICE taisyklę:

 

  • R – rest (ramybė) – padeda išvengti papildomos traumos ir greičiau pasveikti. Ramybė. Jei trauma lengva ir funkcija ar judesio amplitudė nesutrikusi, ramybė nėra svarbi. Tačiau jeigu trauma trukdo dalyvauti treniruotėse ar varžybose, būtina ramybė, kol negalavimas praeis ir atsistatys funkcija. Dažniausiai, esant lengvai traumai, reikalinga 1–3 dienų ramybė, tačiau stiprūs pažeidimai gali gyti ilgiau. Traumos vieta ir dydis bei sutrikusi funkcija lemia sportuojančiojo neveiklumo laiką.

 

  • I – ice (ledas) – stabdo tinimą, sutraukia kraujagysles traumuotoje vietoje ir sumažina skausmą. Šalčio terapija (krioterapija) – tai priemonė, mažinanti patinimą, skausmą ir uždegimą. Šalčio terapijai galima naudoti ledo ir gelio maišelius, masažą ledu, tirpstančio ledo ar šalto vandens voneles. Jeigu simptomai pablogėja arba neatslūgsta skausmas ir patinimas, privalu kreiptis į gydytoją.

 

  • C – compression (spaudimas) – mažina kraujavimą ir stabdo tinimą. Spaudimas. Patinimui mažinti galūnė suspaudžiama tvarsčiu. Tvarstoma specialia elastine medžiaga atsižvelgiant į sužalotos kūno dalies anatomiją, judėjimą ir apkrovą, tenkančią tai kūno daliai. Sutvarsčius apribojama judesio amplitudė, apsaugomi traumuoti ir sutvirtinami gyjantys audiniai nuo krūvio ir pakartotinio sužalojimo.

 

  • E – elevation (pakėlimas) – padeda traukos jėgai iš pažeistos vietos grąžinti kraują į širdį ir sumažinti kraujo spaudimą. Pakėlimas. Pakeliant sužalotą kūno dalį iki širdies lygmens, mažinamas pažeistos vietos patinimas ir skausmas. Kelti galūnės negalima, jei įtariamas lūžimas.

 

  • Kreiptis  pagalbos laiku. Dažniausiai patyrę traumą pacientai per vėlai kreipiasi pagalbos į gydytojus. Pagrindinė priežastis ta, jog sportuojant ir taip jaučiamas diskomfortas, raumenų skausmingumas, todėl laiku neatpažįstamas trauminis skausmas, kuris dažniausiai vertinamas kaip intensyvių treniruočių pasekmė. Todėl čia galioja pagrindinė taisyklė – jeigu įtaręs traumą žmogus nusprendžia gydytis pats, visada reikia atkreipti dėmesį į organizmo siunčiamus signalus. Jei skausmas, patinimas, uždegimo požymiai, taikant RICE priemones, išlieka po 1–2 dienų, būtina kreiptis į gydytoją.

 

  • Mažinti skausmą. Skausmas – svarbiausias traumos požymis. Sportuojant patiriamos ūminės (raumenų, sausgyslių, raiščių perkrova ar patempimas) ir lėtinės (tendinitai, rotatorių manžetės pažeidimai) traumos. Pagrindinis ūminės traumos požymis – naujai atsiradęs stiprus skausmas. Esant lėtiniams pažeidimams, kai sausgysles, raiščius ar raumenis neigiamai veikia pasikartojantis stresas, simptomai išryškėja laipsniškai, skausmas ne toks stiprus. Paprastai ilgesnį laiką sportuojantys asmenys nesunkiai geba atskirti raumenų nuovargį ir skausmingumą, atsiradusį po intensyvios treniruotės, nuo ūminio skausmo.

 

  • Laiku pradėti reabilitaciją. Naujausios metodikos šiandien leidžia sumažinti reabilitacijos trukmę: anksčiau po achilo plyšimo sportininkas į įprastą veiklą grįždavo tik po metų, o šiandien šis laikotarpis sutrumpėjo iki keleto mėnesių. Svarbiausia pradėti reabilitaciją laiku, pradžioje taikant pasyvias priemones, o leidus gydytojui traumatologui-ortopedui aktyvias reabilitacijos priemones. Ypač padeda kvalifikuota kineziterapeuto pagalba, modernios fizioterapijos priemonės. Dažnai brangus laikas prarandamas siuntinėjant pacientą nuo vieno gydytojo prie kito, todėl reikalinga kuo ankstyvesnė gydytojo reabilitologo konsultacija. Sportinių traumų gydymo sėkmė – tai darnus jungtinės specialistų komandos – gydytojo ortopedo-traumatologo, gydytojo reabilitologo, kineziterapeuto darbas.                            

 

Pataria Gydytoja reabilitologė GINTARĖ VAITKIENĖ ir kviečia tapti PROTINGAIS SPORTUOTOJAIS.

Sportuotojai jaučia judėjimo džiaugsmą, galingą teigiamą sportavimo įtaką kasdieniniame gyvenime. Nes sportuojantis žmogus – žvalus, energingas, gražus, besišypsantis, siekiantis ir pasiekiantis savo tikslų, progresuojantis, visada jaunas!